Joey Bada$$ – Rejex

October 6, 2012 8:42 pm

Joey Bada$$ is met zijn mixtapes al een aardig eind op weg een gevestigde naam binnen de hiphopwereld te worden, maar moet ervoor waken dat zijn rapstijl geen eentonig kunstje wordt.


Eigen beheer

Door Rob van den Aker, 15-10-‘12

Joey Bada$$ wordt op hiphopblogs gezien als één van de grootste raptalenten binnen de hiphopscene. Omdat het in de aard van de hiphopliefhebber zit om gelijkenissen met andere rapsterren te trekken, wordt de naam van de zeventien jaar jonge rapper zelfs met een jonge Nas in verband gebracht. Een terechte vergelijking of wordt Bada$$ overschat? Op zijn onlangs verschenen mixtape 1999 liet hij in ieder geval zien dat hij een bekwaam tekstschrijver is. Met Rejex, opnieuw een mixtape, gaat hij vrolijk op dezelfde voet verder.

Hoewel Joey Bada$$ meer is dan een MC die op een strakke manier zijn lyrics aan elkaar rijgt, is het gemak waarmee hij de nodige dubbelrijm uit zijn mouw schudt wel het absolute hoogtepunt op Rejex. Neem bijvoorbeeld het begin van Catharsis: “Vigorous, the illest realest lyricist, I’m sick like syphilis//Got a certificate for killing shit, and any innocent who witnesses the fucking incident//Got a team of militant, punch lines, crunch ligaments.” Niet veel minder dan geweldig door de bijna absurde hoeveelheid aan klankrijm.

Maar meer dan iemand die kunstzinnige coupletten verzint is Joey Bada$$ een artiest die op een heerlijk stoïcijnse manier de plaats achter de microfoon inneemt. Alsof het hem geen enkele moeite kost rapt hij de ene fraaie volzin na de andere; haast verveeld. En een dergelijke rapstijl doet niet echt denken aan Nas, die juist wel veel gevoel, woede en passie in zijn stem legt. Waar Joey Bada$$ beter mee is te vergelijken, is DOOM. Zelf verwijst de jonge rapper ook naar de bemaskerde superschurk door zichzelf “the young villain” te noemen, terwijl hij over onder meer DOOM’s beats rapt.

Wat dat betreft is het fijn om de MC te horen op enkele bekende beats van zijn klaarblijkelijke voorbeeld en Madlib. Zo bevat Catharis dezelfde productie als Answers (Lootpack), is de beat van Flow-ers een letterlijke kopie van I Declare War (Pacewon) en rapt Joey op Oh, Deer over Safed Musli (Metal Fingers). Als je er dan toch voor kiest om tracks te hergebruiken, dan zijn dit stuk voor stuk de juiste keuzes. Want waar Joey Bada$$ zelf – zeker op den duur – verveeld klinkt, zijn de gekozen producties stuk voor stuk frivool en kleurrijk. Dit vanwege het gebruik van kort opgeknipte samples die in een sneltreinvaart worden herhaald op de ondertoon van vlugge drums en diepe bassen.

Een mooie toekomst ligt op Joey Bada$$ te wachten, zoveel is duidelijk. Maar wanneer hij de bestaande producties voor authentieke beats vervangt kan de jonge villain pas echt een juiste beoordeling krijgen, want met een beetje talent is het op een betoverende Madlib-creatie al snel eenvoudig rappen. Joey Bada$$ is al een aardig eind op weg een gevestigde naam binnen de hiphopwereld te worden, maar moet ervoor waken dat zijn rapstijl geen eentonig kunstje wordt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *