7 november: Flying Lotus @ Paradiso, Amsterdam

November 10, 2012 10:37 pm

Voor een select hiphopgezelschap is met de dood van J Dilla ook een gedeelte van het genre zelf afgestorven. De liefhebbers die naar de Paradiso zijn gekomen om Flying Lotus aan het werk te zien weten wel beter: ook de instrumentale hiphop bruist nog volop.



Door Rob van den Aker, 11-11-‘12

Waar menig hiphopper moeite heeft om doordeweeks grote zalen in Nederland te vullen, staat undergroundheld Flying Lotus met zijn DJ-set en projectieshow voor een uitzinnig en (bijna) volgepakt Paradiso. Anderhalf uur weet de producer de toeschouwers in zijn greep te houden met een combinatie van bedwelmende eigen creaties en populaire hiphoptracks van vroeger en nu.

Vol verwachting hebben de toeschouwers rond half negen hun plek in de zaal gevonden. De balkons op de eerste en tweede verdieping zijn goed gevuld en er wordt in spanning afgewacht tot Flying Lotus het podium betreedt. Op dit podium staan twee grote schermen met daartussen de DJ-tafel. Gedurende de avond worden op deze schermen veelal vage, lichtgevende beelden geprojecteerd die, afhankelijk van hoe intens de muziek is, in kleur en felheid toenemen. Zo nu en dan hebben de projecties zelfs een bijna verblindend effect, maar over het algemeen nodigen de afbeeldingen uit om te bekijken. Epileptische aanvallen blijven uit.

Tussen die (drukke) projectieschermen staat een goed halfuur later Flying Lotus. Met zijn gloednieuwe, positief ontvangen plaat Until the Quiet Comes als rode draad door zijn show heen, staat de beweeglijke producer achter de draaitafel. Met zichtbaar veel plezier gebaart Flying Lotus volop mee met zijn muziek en dit enthousiasme werkt dan ook aanstekelijk op het publiek.

Toch zijn het vooral de DJ-kwaliteiten van Flying Lotus die aanspreken. Eigen werk, zoals All In en Putty Boy Strut, wordt op een frisse manier in de mix gegooid. De producer uit Los Angeles laat zijn nummers niet afsterven maar door middel van bijvoorbeeld intermezzo’s van kicks, claps en snares beheerst overgaan in de volgende track. Zodoende houdt hij het tempo er goed in en kan hij zijn anderhalf uur durende show volstoppen met bijzonder veel muziek. Naast de snelheid en behendigheid zijn vooral de diepe bassen in combinatie met dromerige samples het devies.

Een ander belangrijk element tijdens de DJ-set is het draaien van zowel populaire hiphop van nu (onder anderen Kendrick Lamar, Lil Wayne en Waka Flocka Flame) als het afspelen van enkele klassiekers (zoals Nas Is Like en Liquid Swords). Ook Flying Lotus’ voorbeeld J Dilla wordt betrokken in de show als diens Nothing Like This passeert. En hoewel de Paradisogangers duidelijk vooral losgaan op de stevige mainstreammuziek van nu, kan ook de oude muziek op goedkeurende knikjes rekenen.

Ondanks het feit dat er wat afstand is tussen Flying Lotus en de fans, mede gecreëerd door de projectieschermen, laat de producer een sterke indruk achter. Als hij het publiek bedankt is ook duidelijk dat de aanwezigen in Paradiso hem een warm hart toedragen: een uitgebreide staande ovatie zorgt voor een bijna verlegen artiest, die daarna weer snel achter de draaitafels kruipt om een toegift te verzorgen. Flying Lotus is wat dat betreft iemand die liever zijn handen laat spreken, en daar is helemaal niks mis mee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *