2012: de 20 meest memorabele singles

December 24, 2012 2:27 pm

Wat blijft ons het meest bij op het gebied van hiphop? Onze redacteur Rob van den Aker heeft een lijst van de twintig in zijn ogen meest memorabele hiphoptracks uit 2012 samengesteld. Daarbij is zowel gelet op de kwaliteiten van de video als op de muziek zelf.


Door Rob van den Aker, 27-12-‘12

Het einde van het jaar nadert. Dat betekent nog snel wat goede voornemens bedenken voor 2013 of een portie vuurwerk inslaan. Voor de muziekliefhebber betekent het nog iets: het indienen en zelf ontwerpen van diverse eindejaarlijstjes. Net als vorig jaar heeft deze schrijver de, naar zijn mening, meest memorabele singles geselecteerd. Met als regels: de nummers moeten dit jaar zijn uitgebracht en voorzien zijn van een video. Wie volgt Tyler, The Creator op als winnaar?

20. Elzhi – Blue Widow

Als Elzhi zijn plaats achter de microfoon inneemt dan staat hij voor één ding garant: hij zal alles geven om met veel kracht te rappen. Op het relatief korte Blue Widow is dat niet anders. Over een luchtige blazerssample in combinatie met een licht opgepitchte stemsample toont Elzhi andermaal aan hoe begenadigd hij als MC is en schudt hij met bijzonder veel gemak de nodige dubbelrijm uit zijn mouw: “Set the track into flame, back in the game, packing the same//Two guns that I Stuck to with accurate aim.” De bijbehorende clip is treffend: weinig poespas, maar mooi geschoten beelden van de rapper en wat vrouwelijk schoon.

19. Brandwerk – Regisseur van de Atmosfeer

Eén van de leuke aspecten van het schrijven voor een muzieksite is dat je met vaste regelmaat op zoek gaat naar nieuwe, talentvolle artiesten. Zo stuitte ik onlangs op het Nederlandse collectief Brandwerk: jongens uit Dordrecht die de ouderwetse boombap hoog in het vaandel hebben staan. Regisseur van de Atmosfeer is de eerste single van het aankomende project Water voor de Oogst, en als Brandwerk dit niveau kan vasthouden dan staat de groep een mooie toekomst te wachten. Op Regisseur van de Atmosfeer flowen de brag & boasters Kay en Ella met veel tempowisselingen op de opzwepende beat van Dessert. De bijbehorende video zorgt voor een heuse feelgoodsfeer: een stralende zon, een barbecue in het park en een bende vrienden. De lente kan in 2013 niet vroeg genoeg beginnen.

18. Brother Ali – Mourning in America

Voor velen viel het label Rhymesayers dit jaar wat tegen. Aesop Rock en Brother Ali leverden aardige, maar zeker geen memorabele albums af; aan P.O.S’ nieuwe stijl moest menigeen wennen, maar die plaat viel hier in ieder geval goed in de smaak. Toch zijn er gelukkig enkele sterke singles te noteren, waaronder Mourning in America. Op een onheilspellende Jake One-productie, voorzien van een stevige drumpartij en echoënde synths, klinkt een furieuze Brother Ali, energierijker dan we de laatste jaren van hem zijn gewend. De overwegend zwart-witbeelden ondersteunen de grimmige raps van de albinorapper (over onder meer het lot van de armen) perfect: vooral de politieagenten die op een jongeman inslaan hakken er goed in.

17. Smoke DZA – New Jack

De creativiteit van artiesten die met een beperkt budget een video schieten leek dit jaar onbegrensd. New Jack is namelijk ook zo’n sterk geschoten en vooral grimmige clip: een slecht verlichte bouwval, enkele martelinstrumenten en de nodige rook. Overigens laat niet alleen de clip een goede indruk achter, ook Smoke DZA toont zich een begenadigd rapper. Met zijn wat samengeknepen stem en vlotte flow toont hij zich een waardig compagnon van de in 2012 opgebloeide producer Harry Fraud, wiens kille beat door de juiste beelden wordt ondersteund.

16. Ab-Soul (Ft. Danny Brown) – Terrorist Threats

2012 is voor een niet gering gedeelte van Black Hippy, een collectief bestaande uit Kendrick Lamar, ScHoolboy Q, Jay Rock en Ab-Soul. Rappers die dit decennium volledig in de schijnwerpers zijn gaan staan. Het succesverhaal van Kendrick Lamar is bekend, maar Ab-Soul wacht een vergelijkbare toekomst – althans, als hij sterke singles als Terrorist Threats blijft maken. Een trage beat bestaande uit loom gedrum, hoge synthesizergeluiden en een duistere koorsample vormen een diverse onderlaag voor de gevarieerde rapstijl van Ab-Soul: intonatieveranderingen zijn hem niet vreemd. De bijbehorende ruwe beelden, van onder meer de Twin Towers die naar beneden komen en het in de fik steken van geldbiljetten, laten een stevige indruk achter.

15. Sticks & Moon – Trip

Toegegeven: het samplewerk van Moon is niet dermate ingewikkeld. Curtis Mayfields Tripping Out is na de bewerking van Moon nog altijd zeer herkenbaar. Aan de andere kant: als je dan toch iets op een dergelijke manier gaat samplen, dan maar Curtis Mayfield. Het zorgt in ieder geval voor een heerlijke funky ondersteuning van de droge en daardoor charismatische raps van Sticks. De Madvillainesque video is inderdaad niet veel minder dan een trip: kleurrijk, artistiek en vooral behoorlijk vaag. De clip gaat uit naar alle drugsgebruikende hiphopliefhebbers.

14. Curren$y (Ft. Big K.R.I.T. & Wiz Khalifa) – Jet Life

Wat we zeker moeten meenemen naar de komende jaren is het begrip “Jet Life”. Het luxueuze leven dat rappers als Wiz Khalifa, Big K.R.I.T. en Curren$y leven en waarmee ze volop pronken in hun raps en video’s. Dure auto’s, mooie vrouwen, mansions en sieraden waar zelfs Rick Ross jaloers op wordt. De drie rappers vergeten vooral één ding niet: genieten. En dat is zicht- en hoorbaar op Jet Life. Alles aan deze track is relaxed: van de kalme beat tot de lome raps tot de rijke landschappen in de clip.

13. David Banner (Ft. Snoop Dogg, Nipsey Hussle, Game & Ras Kass) – Californication

Possecuts zijn iets van alle tijden, en als ze kwalitatief net zo sterk zijn als Californication dan zal dat ook nog tot in de lengte van dagen zo blijven. De vermakelijke vorm van storytelling, op een afwisselende manier gehanteerd door David Banner, Snoop Dogg, Ras Kass en Nipsey Hussle (Game is alleen op de outro te horen) tovert automatisch een lach op het gezicht van de luisteraar. En daar komt dan ook nog eens een video bij met bitches, rookwalmen en stoer gebarende rappers: dat kan niet misgaan.

12. Big Boi (Ft. Kelly Rowland) – Mama Told Me

Ook in 2012 neemt Big Boi ons mee in zijn kleurrijke wereld: in de video van Mama Told Me zijn meer kleuren verwerkt dan dat de wetenschap voor mogelijk had gehouden. Kelly Rowland draagt vervolgens haar steentje bij door onder meer in een heerlijke potsierlijke verenjas te verschijnen. Het nummer zelf? Catchy zoals het hoort: vlotte raps van Big Boi en een refrein dat er om vraagt meegezongen te worden.

11. P.O.S (Ft. Mike Mictlan) – Get Down


P.O.S met een hippe danstrack, wie had dat gedacht? Opruiende bliepjes, piepjes en kraakjes en rauwe synthesizers zorgen ditmaal voor de ondersteuning. P.O.S en gastrapper Mike Mictlan proberen elkaar af te troeven met vermakelijke lines over het leven op de dansvloer. Jammer dat de heren niet bekend genoeg zijn, want als dit een mainstreamsucces zou zijn dan was mening disco in Nederland niet meer veilig geweest.

10. Nas – The Don

Laat dit nummer even bezinken. Een dergelijke productie, vol met kneiterharde stemsamples, past eigenlijk niet bij Nas, wiens “bangers” over het algemeen weinig indruk maken. The Don is echter een uitzondering. Vrijwel iedereen die Nas live aan het werk heeft gezien tijdens zijn show in de Melkweg zal het moment dat The Don werd ingezet als hoogtepunt noemen. De bijna hypnotiserende stemsample en de kale drumknallen zorgen ervoor dat Nas eindelijk weer eens helemaal losgaat. Zijn rappen zit bijna tegen het roepen aan, maar desondanks is er sprake van beheersing. De bijbehorende video laat twee kanten van Nas zien: aan de ene kant een luxe levensstijl, aan de andere kant de passie die hij nog altijd heeft – al rappend tussen zijn fans in New York.

9. Fresku (Ft. Theo Maassen) – Hedde Druksop

De samenwerking waar heel hiphopminnend Nederland naar uitkeek: Fresku en Theo Maassen. En toen de bijbehorende video eindelijk uitkwam werden de verwachtingen zelfs overtroffen. Theo Maassen als gevangenisbewaker, Fresku als een schizofrene gek, verkleed als hond. Een verkrachting in de gevangenis is het gevolg. En bij een dergelijk bizarre video maakt het nummer eigenlijk al niet veel meer uit. Wie hier echter nog wel waarden aan hecht hoort hilarische rijmelarij van de Eindhovense rapper samen met een heerlijk stompzinnig/carnavalesk refrein.

8.  Meek Mill & Rick Ross – Black Magic

Humor om te lachen: elke video waarin Rick Ross voorkomt. Vorig jaar was er het nummer John, met Ross zonder reden in een rolstoel, dit jaar is het Black Magic, waar de corpulente rapper enkele aparte handgebaren maakt als hij bepaalde woorden rapt. Zo draait hij zijn handen (de wielen van de bus gaan rond en rond) bij de naam David Copperfield en lijkt het er sterk op dat hij graag naar het schaatsen kijkt (op 1:35). Hoe dan ook: Black Magic heeft de weg naar mijn koptelefoon wel gevonden. De bijna kitscherige, opzwepende beat is voor de liefhebber van foute hiphop een lust voor de oren, net als de pocherige raps van Meek Mill en Rick Ross.

7. Killer Mike – Reagan


Reagan is een sterk geanimeerde clip waarin de getekende oud-president uiteraard de hoofdrol speelt. Hij moet het ook nog eens flink ontgelden in de teksten van Killer Mike. De zeer kritische rapper haalt in zijn coupletten uit met onder meer teksten zoals: “Ronald Reagan was an actor, not at all a factor, just an employee of the country’s real masters//Just like the Bushes, Clinton and Obama, just another talking head telling lies on teleprompters.” Vooral de climax, waarop de woorden Ronald Wilson Reagan klinken en aan het cijfer zes worden gekoppeld is ingenieus. Tot slot pakt de samenwerking tussen Killer Mike en producer El-P goed uit: de met electronic doordrenkte beats zorgen voor een interessante onderlaag die verrassend goed bij de zuidelijke flow van Killer Mike past.

6. Kendrick Lamar – Swimming Pools (Drank)

De grootste doorbraak in 2012 komt op naam van Kendrick Lamar. De bij Aftermath getekende rapper maakt momenteel furore met het album good kid, m.A.A.d city en is hét gespreksonderwerp op populaire hiphopsites zoals HiphopDX en RapRadar. Op Swimming Pools (Drank) toont Kendrick Lamar zijn skills: wisselingen van stemgeluid en snelheid zijn de rapper uit Compton niet vreemd en zodoende weet hij ook op elke track te boeien. De bijbehorende clip met kapotgeslagen flessen, Kendrick Lamar die sterk en overtuigend een dronken personage neerzet en fraaie effecten met water is filmwaardig.

5. A$AP Rocky – Goldie

Op zijn album Long Live A$AP moeten we helaas nog wat langer wachten, gelukkig heeft A$AP Rocky ons zoet gehouden met een A$AP Mob-mixtape én één van de leukste singles van dit jaar: Goldie. Een met stemvervormer tot stand gekomen refrein dat makkelijk is mee te zingen, enkele stoere coupletten van A$AP zelf en een heerlijk fluitje verwerkt in de lome beat zijn de topingrediënten voor een neoklassieker binnen het clubcircuit. Net als vorig jaar gaat dat gepaard met een clichématige clip, vol met vrouwelijk naakt, champagne en goud: de video dient puur voor heerlijk fout vermaak.

4. Joey Bada$$ (Ft. CJ Fly) – Hardknock

Samen met Earl Sweatshirt mag Joey Bada$$ gerust het grootste talent van de huidige rapscene worden genoemd. De tiener maakte dit jaar indruk met zijn mixtape 1999, waarop hij is te horen op beats van onder meer DOOM en Madlib. De kwaliteit van de rapper zit hem met name in het stoïcijns dubbelrijmen: zonder enige moeite rijgt hij sterke zinnen aan elkaar. Hardknock is mogelijk de beste track van Joey Bada$$ en is bovendien voorzien van een fraai geschoten clip. Veel mooie lichteffecten en een verregende buurt zorgen voor een melodramatisch effect dat na het zien van de video op het netvlies gebrand staat.

3. El-P – The Full Retard

Lieveling van menig undergroundfan is rapper/producer El-P, die zich met de maand excentrieker lijkt te gedragen (beoordeel zijn clips zelf). In de video van The Full Retard speelt de MC samen met zijn pop Mr. Killums – een misvormde, drugssnuivende eekhoorn – de hoofdrol. Van het gooien van eieren naar omstanders tot het spelen van een spelletje Russische roulette, niks is El-P en zijn metgezel vreemd. De knallende beat suist na het beluisteren van dit nummer nog wel even na, de vaak humoristische en droge raps van El-P bezegelen dit luister- en kijkgenot.

2. Big Sean, Kanye West & Pusha T (Ft. 2 Chainz) – Mercy

Voor het tweede jaar op rij moet Kanye West genoegen nemen met een tweede plaats in de top 20. De vorige keer samen met Jay-Z, dit keer met zijn G.O.O.D. Music-gezelschap. Op Mercy doen de dansende rappers in een garage uitstekend hun best zichzelf voor de kijker uit te sloven. Dat de rappers regelmatig achter zuilen verdwijnen of tevoorschijn komen is sterk gemonteerd. De bescheiden Lamborghini die even in beeld verschijnt is passend. Maar wat de track vooral ijzersterk maakt is de hypnotiserende beat inclusief een uiterst vage stemsample, een beatswitch op het moment dat Kanye West zelf mag rappen en een bijna nerveus onderliggende synthesizer. Perfect voor de vier opscheppende rappers die met goedkope punchlines moeiteloos wegkomen: swerve!

1. Earl Sweatshirt – Chum

Op de valreep (begin december verschenen) komt het beste nummer, in combinatie met video, op het conto van wonderkind Earl Sweatshirt te staan. De in 2011 door zijn moeder naar een kostschool verbannen rapper is eind 2012 weer helemaal terug en laat dat horen met het zeer persoonlijke Chum. Het meest oprechte nummer van dit jaar – onder meer de relatie met zijn vader en OFWGKTA-collega Tyler worden besproken – met bovendien één van de sterkst denkbare teksten: “ It’s probably been twelve years since my father left, left me fatherless, and I just used to say I hate him in dishonest jest//When honestly I miss this nigga, like when I was six, and every time I got the chance to say it I would swallow it.” De woorden van het refrein (“Something sinister to it”) matchen perfect met zowel de beklijvende productie als de zwart-witvideo. De clip zit vol met zwartgallige humor: van reuzenkikkers tot Earl Sweatshirt die ondersteboven staat en van een gemaskerde hond tot een in de fik gestoken winkelwagen. Chum is met dank aan al deze elementen moeiteloos het indrukwekkendste dat hiphop in het afgelopen jaar had te bieden: een waar meesterwerk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *