http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/8294715jaarlogobanner.png
http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/322900bestartikelbanner.png
http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/867093bannerfotos.jpg
http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/521199Bannerbestgelezenallertijden.png
News Image

2007-2012: vijf jaar Hiphopleeft

...

News Image

2007-2012: Hiphopleefts beste stukken

...

News Image

2007-2012: Hiphopleefts beste foto's

...

News Image

2007-2012: Hiphopleefts best gelezen stukken

...

Overzicht op naam
Duvel X Nikes - DNA

Top Notch

Door Bert Bentsink, 7-6-‘12

Evenals Duvels voorgaande projecten verschijnt DNA, zijn samenwerking met producer Nikes (Zo Moeilijk), plots en enigszins geheimzinnig. Hoewel de mannen van Zo Moeilijk al meerdere malen op de Aperotz waren te vinden - denk aan de gezamenlijke tour in het afgelopen jaar - leek het er lang op dat rapper Roscovitsch als eerste een officieel avontuur buiten Zo Moeilijk zou beginnen (denk aan Deux Deux: zijn samenwerking met Zwart Licht-producer Hayzee). Maar niets is minder waar. De voorgaande samenwerkingen tussen het Nijmeegse en Rotterdamse hiphopcollectief leidden al eerder tot vermakelijke tracks. De vraag is nu echter: hoe klinkt een volwaardig album?

Direct na de eerste luisterbeurt van DNA wordt duidelijk dat Duvels samenwerking met Nikes voor de nodige muzikale verfrissing heeft gezorgd. Waar Duuvs voorgaande platen een overwegend grimmig en obscuur geluid droegen, is het palet op DNA heel wat kleurrijker. Zo wordt er niet alleen gezongen, maar tevens geflirt met de rockmuziek (Kouwe Kermis), blijkt Nikes niet vies van wat oldschool rapsamples (Get Wasted) en kraken de heren enkele soulvolle noten.

Goed voorbeeld is het meeslepende Intro, waar een dramatische orgel de luisteraar welkom heet op wat een eigenzinnige muzikale trip mag heten. Want DNA valt wellicht het best te beschrijven als een funky wirwar van muzikale stijlen voorzien van een overwegend elektronische industriële fundering. Met name het opzwepende Kom Kijken Dan en het lichtabsurdistische Alien Funk zijn echte funkinstrumentaties geworden; hier vieren de hoge keyboardtonen en wawa-gitaren hoogtij.

Toch vormen de veelal optimistische instrumentaties geen aanleiding voor de Rijmpappie Nr.1 om zijn rapstijl drastisch om te gooien. Zoals de luisteraar van hem is gewend rapt hij, ook op DNA, kenmerkend nors - bij vlagen zelfs verbitterd - maar altijd even goed verstaanbaar en autoritair. Deze raps sluiten, wellicht vanwege het lage tempo, naadloos aan bij de ontspannen muzikale exercities die Nikes gedurende de veertien tracks tentoonspreidt. Bovendien kan Duvel met zijn lome en eigenzinnige wijze van rappen tekstueel gezien heel wat maken bij de luisteraar. Want eerlijk is eerlijk, welke andere rapper zou weg kunnen komen met rhymes als “Zing mee met je favoriete liedje, Pietje!” (Hoge Bomen) en “Ik houd mijn poot stijf, maar zonder gips bitch//Doe mijn tracks live, alsof het niks is”? Inderdaad, alleen Duvel komt daarmee weg!

Samenvattend is DNA een verfrissend project geworden waarop Nikes zorgt voor een veel optimistischer en gevarieerder geluid dan op Duvels doorgaans duistere en rauwe oeuvre (de wat luchtige Whisky op de Aperotz-mixtape daargelaten). Tel Duvels eigenzinnige wijze van rappen hierbij op en hiphopminnend Nederland heeft een fijne plaat om de zomer mee door te komen.

Lees hier ons interview met Duvel en Nikes.

Reacties

+12 #1 Niels 07-06-2012 18:16
Nikes is een held, maar van Duvel zal ik nooit een fan worden helaas. Dankzij Nikes is het nog aardig geworden, maar wat mij betreft niet veel meer dan dat. Als je wel van Duvel houdt kan ik me voorstellen dat je dit een erg lekker album vindt.
Citeer

+8 #2 Rustigepapss 07-06-2012 19:50
Ey das toevallig. Voordat ik deze recensie las wist ik al dat het 3,5 werd.

Standaard procedure hier.
Citeer

-7 #3 Vos 07-06-2012 22:06
Zonder noemenswaardige minpuntjes in de recensie 3,5 platen geven? Qua beoordeling misschien prima, maar waarom?
Over grimmig eerder werk, vind dat op Puur Kultuur heel erg meevallen.
Toffe plaat wel
Citeer

+6 #4 T 08-06-2012 00:26
@Rustigepapps Vreemd, ten eerste dat je de recensie dan nog leest, ten tweede dat je dacht dat het 3,5 zou worden, terwijl minder dan 'n kwart van de recensies dat krijgt.
Citeer

+10 #5 Niels 08-06-2012 09:30
@Rustigepapps,
Vreemde uitspraak. 'Standaard procedure'? Hoezo, krijgen alle albums hier 3,5? Nee. Alle Nederlandstalige? Nee. Alle bekende Nederlandstalige? Nee. Alles waar Duvel of Nikes mee te maken heeft? Ook niet. Dus een beetje uitleg graag, want met de beste wil snap kan ik me niet voorstellen wat je bedoelt. Het lijkt er dan ook op dat het onzin is.
Citeer

-7 #6 Gerard de Bruin 08-06-2012 11:01
@iedereen
De lieve rustigepapps bedoelt waarschijnlijk dat hij wat meer variatie wilt. Wat meer één plaatje en vijf plaatjes in plaats van dat standaard gelul van 2,5 of 3,5 plaatjes.

x
Citeer

+7 #7 T 08-06-2012 12:11
Dan moet er wellicht maar wat meer muziek gemaakt worden die in aanmerking komt voor 5*? Of gaan jullie nou echt beweren dat dit album zo goed is? Kom nou.
Citeer

+8 #8 Jaap 08-06-2012 12:53
Ik vind dit de beste Nederlandstalige release sinds jaren. En maar goed dat meningen verschillen. De rijms van Duvel zijn technisch nooit van een supahhoog niveau, maar ze zijn wel altijd constant. Maar heel weinig rappers die dat kunnen zeggen. De beats van Nikes zijn lekker luchtig/zomers op dit album, terwijl zijn beats op de Zo Moeilijk albums meestal vrij duister zijn.
Citeer

+6 #9 Lol 08-06-2012 12:59
ik heb even een scriptje over jullie site heen laten lopen, slechts om feiten erbij te halen.

van de totaal 914 recensies gaven jullie 261 recensies 3,5 platen - de meest uitgedeelde waardering. dat is wel degelijk meer dan een kwart. 210 recensies kregen 3 platen.

bij Nederhopreleases is de trend duidelijker zichtbaar: jullie recenseerden zo'n 125 Nederhopalbums (kan er een paar naast zitten). daarvan kregen 49 recensies 3,5 platen en 32 recensies kregen 3 platen.

het is dus wel degelijk logisch van Niels dat hij 3,5 platen als waardering zag aankomen, zeker gezien het hier om een Nederhoprelease gaat.

ik ga me verder niet bemoeien met waarom jullie zo weinig (durven te) variëren in jullie waarderingen. wel wil ik jullie meegeven dat recenseren uiteindelijk maar een mening is, en velen liever recensies lezen als de recensent een album compleet durft op te hemelen of af te kraken.
Citeer

-6 #10 Gerard de Bruin 08-06-2012 13:08
Ik geniet, that's all I have to say.
Citeer

+4 #11 Niels 08-06-2012 13:09
Ik was niet degene die de 3,5 waardering zag aankomen ;)

Ik schrijf ook voor deze site en geef altijd gewoon het cijfer waarvan ik vind dat het album het verdient. Dat geldt voor de rest van de recensenten ook, neem ik aan. Heeft niets met 'durven' te maken. Dat er niet vaak echt hoge cijfers worden uitgedeeld is logisch, zóveel geweldigs komt er niet uit (al zijn er laatst in korte tijd twee 4,5'en uitgedeeld). Wat betreft die echt lage cijfers, ook dat is makkelijk te verklaren. Meestal recenseren we alleen albums waarvan we denken dat het wel eens wat voor ons zou kunnen zijn. Hier zitten we weleens naast, wat resulteert in een onvoldoende, maar de kans dat het dan een 1 of iets dergelijks wordt is dan natuurlijk klein. Het lijkt mij logisch dat 3 en 3,5 de meest gegeven cijfers zijn: dat zijn een beetje de gemiddelde cijfers en het meeste wat uitkomt is natuurlijk gemiddeld. Alleen hoge of lage cijfers geven omdat mensen dat leuker vinden om te lezen zou helemaal raar zijn natuurlijk.

Maar goed: terug naar het album dan maar?
Citeer

+6 #12 Lol 08-06-2012 13:30
ik bedoelde lezer Rustigepapps indd, mijn fout.

toch is het opmerkelijk dat jullie nog nooit 5 platen hebben gegeven aan een album, en slechts tweemaal 0,5 hebben uitgedeeld. alle Nederhoprecensies zitten bovendien tussen de 2 en de 4.

ik kan me niet voorstellen dat er geen enkel album tussen al deze recensies zit, die jullie niet nog steeds regelmatig terugluisteren. die albums hadden jullie dan gerust 5 platen kunnen geven, naar mijn mening. perfect gaat muziek nooit worden, en recensies zijn hoe dan ook subjectief. dus geef platen die je echt kut vindt gewoon 0,5 of 1, en geef platen die je echt hard vindt gewoon een 5. al helemaal in de Nederhop wordt er zichtbaar veel troep gemaakt, het is tenslotte een jong genre. dat jullie nooit lager geven dan een 2 lijkt dan eerder vriendjespolitiek.

het grootste nadeel is nog niet eens het leesplezier, maar vooral het nut van de recensie. een recensie dient uiteindelijk toch om iets aan- of af te raden. vele bezoekers van jullie site zullen dus door de recensies lopen om te zien of er nog iets leuks is uitgebracht. als alles dan dezelfde waardering krijgt, hebben ze weinig aan de site gehad. vrijwel alles is volgens jullie tenslotte middelmatig.

als jullie die 2 t/m 4 echter zouden uitrekken over het 0 t/m 5 spectrum, zou er ineens een veel rijkere verdeling ontstaan en zou jullie huidige gemiddelde (3,5) op het echte gemiddelde komen te liggen: 2,5.

als er dan een keer een release voorbij komt die écht veel beter is dan de rest, kunnen jullie er eventueel nog iets bij verzinnen: album van het jaar, of zo.

just my 2 cents.
Citeer

+6 #13 Kaarsvet 08-06-2012 14:02
@ Lol

Dan is er toch iets mis met je scriptje, beste Lol, want Organized Konfusion heeft hier twee jaar geleden al 5 sterren gehaald. En volgens mij waren er verder nog 1 of 2 platen die dit hadden.

ONTOPIC: Dit album wil ik zeker gaan beluisteren, twee van mn favo artist in de scene
Citeer

+8 #14 T 08-06-2012 14:07
Interessante gedachtegangen, maar er wordt veel te veel aangenomen en ongefundeerd geroepen.

Ten eerste, we hebben meermaals een 5* uitgegeven, alleen niet aan net nieuwe albums: 4,5*-en wel vaak, alleen daarbij weet je nog zelden of het de tand des tijds doorstaat, en verder zijn veel recensenten gewoon kritisch, weinig mis mee.

Er komen regelmatig albums voorbij die we als heel slecht beoordelen, maar die recenseren we dan minder gauw - als we twee albums hebben en de ene vinden we verschrikkelijk en de ander, zoals DNA, alleraardigst, logisch dat we die tweede recenseren, toch? Het aanbod van deze site is daardoor in zekere zin een kwaliteitsfilter.

En dat er nog wordt geïnsinueerd dat HHL vriendjespolitiek is, is natuurlijk heel onzinnig. Als er een site is die juist NL-artiesten kritisch durft te beoordelen, is het deze wel. Engel werd hier laatst nog flink aangepakt, ook artiesten als Sticks en Rottz en Jiggy Dje hebben zich expliciet tegen de negativiteit van de site verzet.
Citeer

-10 #15 Lol 08-06-2012 14:11
@kaarsvet: je hebt gelijk, scriptje zag 5 als 0,5. er zijn dus twee platen die 5 hebben gekregen (de andere is Main Source - Breaking Atoms). thanks voor de correctie. alsnog zijn 2 platen in 914 natuurlijk erg weinig.
Citeer

-8 #16 Lol 08-06-2012 14:21
Thomas, het lijkt me niet dat de genoemde artiesten zich zozeer ergeren aan de 'negativiteit'. Sticks kreeg voor twee albums namelijk 3 en 3,5 platen. ROTTZ kreeg idem ditto 3 en 3,5 platen. Jiggy mocht het met 3 doen voor zijn album uit 2009. allemaal overwegend positieve cijfers dus. ik denk eerder dat de artiesten onder andere zitten met wat ik hier probeer aan te kaarten.

ik hoop ergens dat jullie iets met deze kritiek kunnen. zo niet, hebben jullie daar uiteindelijk meer last van dan ik.
Citeer

+7 #17 Ruud Muijs 08-06-2012 14:44
Duuv n Nikes die combi samen is sick sicky!
Nieuwe duvel en Nikes shit.

I love it!

DNA sowieso Duvel fan!
Citeer

+4 #18 Project Pat 08-06-2012 15:00
@LOL Misschien moet je je niet blind staren op alle ratings, maar eens de recensie lezen; zie je bv bij laatste Sticksalbum dat-ie HHL gewoon expliciet disst :S ?
Citeer

-6 #19 Rustigepapss 08-06-2012 20:22
Groot gelijk, die hele scene, inclusief deze, en andere sites is 1 sekte. Niemand die zegt wat ie vind. En iedere site heeft vriendjes die ze promoten. Denk aan puna met Dion Masé, 101 barz met Hydroboyz enz.

Laat die negatieve kudo's maar komen, vriendjes!
Citeer

+3 #20 sylvio 08-06-2012 20:52
@Rustigepapss

en wat zijn de vriendjes van hiphopleeft dan....? en als je moeite hebt met puna en 101barz ga je maar lekker daar in de comments je gal spuwen?
Citeer

+3 #21 Pat 08-06-2012 21:20
Wauw, dit is een sekte en dan kom je met andere site-voorbeelden?
Citeer

+5 #22 Gradje 09-06-2012 00:09
De fantasie is op hol bij rustigepapssss
Citeer

+2 #23 mj 09-06-2012 13:20
Sommige mensen gaan echt de raarste dingen uitkramen als ze bepaalde dingen niet kunnen accepteren en/of begrijpen.

@ Lol:
''ik hoop ergens dat jullie iets met deze kritiek kunnen. zo niet, hebben jullie daar uiteindelijk meer last van dan ik.''

Uhm, de enige die er blijkbaar last van heeft ben jij gezien kijkende naar aantal woorden dat jij eraan besteedt. Behalve aandachtszoeker Rustigepapss heeft niemand hier een probleem.
Citeer

-8 #24 Jaap 10-06-2012 00:45
@mj Spreek ajb voor alleen jezelf, niet voor anderen.
Citeer

-12 #25 mj 10-06-2012 13:19
Ok Jaap-ik-weet-alles-beter-en-heb-overal-commentaar-op-tot-het-geforceerde-toe.
Citeer

-5 #26 Jaap 10-06-2012 19:23
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Citeer

+2 #27 Jaap 10-06-2012 19:27
Weet iemand eigenlijk wanneer de limiteds worden bezorgd bij de winkels?
Citeer

-10 #28 mj 10-06-2012 23:11
@Jaap:
Een open deur en dooddoener tegelijk; dat heb je heel goed gedaan. Als het kon had ik je nu een aai over je bol en een snoepzak gegeven.
Citeer

+6 #29 Red 11-06-2012 01:00
Het is maar net waar je je druk om maakt..
Citeer

+15 #30 fred 11-06-2012 13:37
sowieso meer beef op de Nederlandse fora dan in de Nederlands scene en dat is op zich best spijtig te noemen.
Citeer

-4 #31 Jaap 11-06-2012 17:56
@mj

Die aai over de bol/snoepzak past idd goed bij je naam.
Succes verder.
Citeer

-5 #32 mj 11-06-2012 18:18
Ik vind hem leuk :D.
Citeer

-4 #33 Red 12-06-2012 09:17
Red en Fred; gekke combinatie. :D
Citeer

0 #34 Hugo Rasch 15-06-2012 07:11
Ok, anders stopt iedereen 'T' en 'MJ' te pijpen! En stop ook met die zielige thumbs down voor Gerardde Bruin en Rustigepapps! Voo de rest

BIGUP!
Citeer

-1 #35 Broodje Aap 17-06-2012 11:12
Haha wat een geouwehoer! Kwam hier via een google link omdat ik duvel en dna had ingetoest om de cd te gaan bestellen. Schaar me volledig achter Lol. Slechte recensies, pussy beoordelingen! De eerste en laatste keer dat ik hier kom.
Citeer

-4 #36 mj 17-06-2012 11:52
@ Hugo Rasch:
U mad baby girl?

@ Broodje Aap:
State wellicht iets voor u? Daar krijg je geen pussy-beoordelingen, maar hoge cijfers. Ok, ze krijgen daar wel voor betaald door labels, hoge cijfers geven, maar dat neemt de stoerheid niet weg.
Citeer

-2 #37 Broodje Aap 17-06-2012 13:14
@ MJ

Uh nee, blijkbaar heb jij nog nooit gehoord van het vormen van een eigen mening! Check cd's gewoon op 3voor12 luisterpaal.
Nederlandse hiphopsites zijn blijkbaar nog steeds voor kleine kinderen!
Citeer

-3 #38 mj 17-06-2012 15:10
Ik dacht dat jij de site niet meer zou bezoeken?

En je faalt echt heel erg, door: ''Slechte recensies, pussy beoordelingen!'' te zeggen en vervolgens: ''blijkbaar heb jij nog nooit gehoord van het vormen van een eigen mening!''. Dat is jezelf zo hard tegenspreken dat het pijnlijk wordt.
Citeer

+4 #39 Jaap 17-06-2012 15:47
Eindelijk de tegel binnen!
Bij de rest ook zo lang geduurd?
Citeer

+2 #40 Thomas 18-06-2012 10:52
Ja.
Citeer

-3 #41 Hugo Rasch 20-06-2012 21:01
Hee mj, dat je een leger volgzame katjes heb, betekent niet je meteen de rest hoeft af te bitchem! Ben je fan van Winne?

"So So Lobie is de movement, So So Troubbie is voor losers!"
Citeer

+1 #42 mj 21-06-2012 08:40
Geachte Hugo,

Probeer eerst eens een fatsoenlijke Nederlandse zin neer te typen, want het lijkt echt nergens op wat je allemaal aan het uitkramen bent.
Citeer

+1 #43 Hugo Rasch 22-06-2012 15:09
@mj

Hee faggot, anders kom je eens achter die armoedige computer vandaan. Geloof me, het leven is meer dan alleen maar mensen zitten te bekritiseren op hiphopleeft!

1love
Citeer

-1 #44 mj 23-06-2012 14:11
Lieve Hugo,

Ik denk zelfs dat Maarten van Rossem zou lachen om jouw hele voorkomen hier.

Oh ja, ik citeer je even:
''Ok, anders stopt iedereen 'T' en 'MJ' te pijpen!''
''Hee faggot''
''het leven is meer dan alleen maar mensen zitten te bekritiseren op hiphopleeft!''

En dan dit:

''anders kom je eens achter die armoedige computer vandaan.''

De enige die, ook nog een zonder argumenten, mensen aan het afzeiken is (bekritiseren is al een te groot woord daarvoor; iemand fagoot noemen vanachter zijn PC'tje :'] ) bent u. Je kent dat spreekwoord met de pot en de ketel?
Citeer

0 #45 Jaap 27-06-2012 16:00
Bite die shit en breek je kaken.
Citeer

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen