http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/664545bobbanner.jpg
http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/576041fresku.jpg
http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/240343ninobanner_hhl_nielsvinck.jpg
http://www.hiphopleeft.nl/components/com_gk2_photoslide/images/thumbm/524148fotosynthesebanner.png
News Image

B.o.B - Strange Clouds

...

News Image

Fresku - Maskerade

...

News Image

De zes tumultueuze jaren van Nino

...

News Image

Fotosynthese - LOS

...

Overzicht op naam
So So Trobi


Door Souf Kinani, 27-4-‘10

De Nederlandse hiphopwereld is in relatief korte tijd zeer snel gegroeid. Er komen steeds meer en betere artiesten op de voorgrond. Toch is dit niet de enige verandering die de scene meemaakt. Hiphop in Nederland lijkt vrediger dan ooit, iets wat niet iedereen even leuk vindt.

“So so lobi is de movement, die so so trobi is voor losers.” De hiphopscene van Nederland zit aan het eind van haar puberteit en deze woorden van Winne op de SSL Intro zijn hier tekenend voor. De kinderjaren zijn inmiddels achter de rug en een tijd van volwassenheid ligt in het verschiet. Er komen steeds meer en betere artiesten en de industrie is lucratiever geworden, maar ook de houding van de rappers is veranderd: het infantiel met woorden stoeien om de nummer 1-spot te veroveren heeft plaatsgemaakt voor collaboratie en collegialiteit. De boodschap die Winne met de So So Lobi-tape probeert over te brengen is aan de ene kant nobel en spreekt de goedheid van de mens aan, maar het staat aan de andere kant ook symbool voor hoe tam de vaderlandse hiphop van vandaag is geworden.

Natuurlijk is de Nederlandse scene haar scherpe randen al langere tijd kwijt en is de tape al een aantal maanden oud, maar we kunnen nu pas goed merken wat voor effect het heeft gehad. Ik was dan ook blij verrast om tijdens het interview van Önder en FS Green te horen dat eerstgenoemde Fresku niet kan uitstaan. Daarnaast heeft Önder onlangs ook tegen FunX gezegd dat hij Sticks de meest overschatte rapper van Nederland vindt. Ik heb als liefhebber en muziekjournalist niets tegen al deze heren, maar ik vind het wel een verademing dat iemand eindelijk eens zijn mening durfde uit te spreken. Het drong toen pas echt tot me door dat het lang geleden was dat ik iets dergelijks had gehoord. Want de meeste rappers pretenderen op dit moment twee handen op één buik te zijn: niemand spreekt een kwaad woord over een ander en de samenwerkingen schieten als paddenstoelen uit de grond.

Op de So So Lobi-tape en De Rode Terreur van Puna staan alleen al ongeveer dertig rappers per schijf. Dit is een best groot percentage van de bekende MC’s in Nederland en dus kan de scene toch alleen maar een schijnheilige boel zijn. Mij kan je in ieder geval niet wijsmaken dat tussen al die kemphanen in de hiphop alles koek en ei is en iedereen elkaar aardig vindt. Rotjoch is meestal goed op de hoogte van de verhalen die door de wandelgangen dwalen en ook hij heeft al via Twitter aangegeven, zonder namen te noemen, dat er door veel rappers hypocriet wordt gedaan. Ook Hef verklaarde tegen 3voor12 met onder andere “Bij Top Notch zitten heel veel niggers die ik niet mag en die elkaar niet mogen” zijn keuze voor Noah’s Ark, en vooral die laatste woorden zetten je tot nadenken. Waar zijn de tijden gebleven dat Negativ en Yukkie B vermakelijke disstracks het internet op slingerden of dat Brainpower de tijd nam om een track van acht minuten te maken om Extince flink de waarheid te vertellen? Ik krijg al nostalgische gevoelens als ik me bedenk dat Lexxxus en Rocks vroeger niet op dezelfde première konden worden uitgenodigd, omdat het dan sowieso knokken werd.

Concurreren met elkaar om de beste te zijn is iets wat overal om ons heen gebeurt. Zelfs in de natuur komt het terug in Darwins evolutietheorie, waarbij de sterkste van een diersoort de strijd aangaat met de zwakkere. Het idee van the survival of the fittest komt terug in de hiphopwereld door vooral verbaal met elkaar op de vuist te gaan en met als hoofddoel de ander belachelijk te maken. In de V.S. is die strijd nog steeds voelbaar en drijven rappers elkaar tot het uiterste om zichzelf te bewijzen. 50 Cent maakte ontelbaar veel cartoons en andere video’s om Rick Ross belachelijk te maken. En alsof dat niet genoeg was trakteerde hij de mensen op internet op een sextape van de ex van Ross, die tevens de moeder van zijn kind is. Jim Jones en Fabolous gebruikten onlangs Twitter om hun akkefietjes met 140 tekens per bericht uit te vechten. Of het nou gemeend is of slechts een hulpmiddel om meer cd’s te verkopen, met deze beefs houden de rappers elkaar scherp omdat ze constant met elkaar in gevecht zijn om de aandacht van de fans. Daarnaast mag het publiek het moddergooien met plezier aanschouwen en worden er steeds nieuwere manieren gevonden deze strijd aan de wereld te tonen. En ja, daar ben ik wel jaloers op; dat we dat in Nederland te weinig hebben.

Kijk, niet iedereen hoeft vijandig tegen elkaar te doen, maar een gezonde strijdlust mag er wel zijn. Dus rappers in Nederland: kan je iemand echt niet uitstaan, houdt het dan niet bij gepraat achter de schermen, maar zeg er eens duidelijk iets van. Pak voor het gemak een bestaande beat om die vervolgens vol te stoppen met spitsvondige metaforen, synoniemen voor geslachtsdelen en dubbelzinnige grappige punchlines en laat ons meegenieten. Want de scene en het publiek zijn echt toe aan weer een paar pittige confrontaties.

 

Reacties

 
+2 #1 monyet 28-04-2010 02:29
helemaal mee eens!
echt letterlijk die fresku en onder, en sticks en onder had ik ook al in me kop... de scene mag wel wat beef hebbe, want late we eerlijk zijn hoe mooi die we zijn 1 track ook mag zijn..real is t niet.,
ze kunnen niet allemaal nummer 1 zijn dus moet der wel geknokt worde voor die plaats...
en als onder sticks zo overschat vin, laat t merken in een eckte track dan, zelfde jegens fresku
ben benieuwd... alhoewel ik DENK dat der nixx gaat gebeurenn
Citeer
 
 
+5 #2 Hussein Suleiman 28-04-2010 02:34
haha nicee, tof stukje homie!
Citeer
 
 
+3 #3 Imran 28-04-2010 02:49
Keihard broeder!
Citeer
 
 
+2 #4 Burnetti 28-04-2010 09:31
Mwa
Citeer
 
 
+5 #5 Sjappie 28-04-2010 10:58
Feit is wel dat Turk niks mag zeggen eigenlijk
Citeer
 
 
+5 #6 Meeg 28-04-2010 12:00
wat is dit voorn bullshit? artiesten maken muziek omdat ze daarvan houden.. ze gaan toch niet van te voren focussen op iemand te dissen. degene artiest die dat doet is niet met zichzelf bezig en in mijn ogen geen waardig artiest. dus dit kinderachtige artikel met de intentie om het vuurtje wat op te stoken is een bewijs voor het gebrek aan onderwerpen over de NLse hiphop. Net zoals tijdje terug het artikel over DOOM.. belachelijk.. oja Sticks de meest overschatte? Turk en Hef wackste rappers van NL
Citeer
 
 
+4 #7 Rare Villains 28-04-2010 12:23
Dankjewel.. dankjewel.. Je bent een held.. haahaha..

Maar een bestaande beat ?! Dat stukje ontgaat me even.. Hoezo ?!
Citeer
 
 
+4 #8 Sjabezz 28-04-2010 12:23
Echt een fagot actie dat de hele Nederlandse hiphop journalistiek Turk nu bij zn eigen naam schrijft omdat dat beter zou zijn voor zn film imago. 't Is Hiphop. Pappi heeft gekozen voor Turk, dus klaar, Turk!

@Meeg, Ben t met je laatste 2 zinnen eens, MAAR ik vin t echt nep overkomen dat die dudes in het oog van de camera elkaar knuffelen, als dat niet de oprechte emotie is. Het is godverdomme geen hilversum waar iedereen elkaars kont moet kussen om op RTL Boulevard te mogen komen.
Net als op die TopNotch mixtapes, helft v die pappi's zouden nooit vrijwillig samen iets met muziek doen, maar ze laten zich wel in de positie dwingen doordat een platenlabel dat wil a.k.a. schijnheilig, alias hypocriet
Citeer
 
 
+4 #9 53one4recordz 28-04-2010 15:34
iedereen wilt nummer 1 zijn HipHop is all round dus niet overal so so lobi mensen vergeten dat dat geen hip hop is maar Urban ... niemand blijft zn eigen iedereen die loopt mee fresku zegt het maar loopt zelf ook mee ... het enigste wat ik zie zijn volgwezens niemand heeft ooit progressie en realiteit gebracht zoals HelderHeid .... waar is de echt heid gebleven mensen prefereren uit angst voor de werkelijkheid het is een schande als je het aan mij vraagt waar al die rappers nu mee bezig zijn !!!
Citeer
 
 
-6 #10 D Angelo 28-04-2010 16:51
Wisten jullie dat Sticks Duvel niet had vertelt dat de remix van Tijgers & Draken op Topnotch extravaganza zou komen?
Als Duvel dat wist had hij er niet aan meegewerkt, dus zei Sticks dat het voor een DJ Jane Doe tape is.
Citeer
 
 
-3 #11 Frank 28-04-2010 19:27
Dope!!

Biks mis mee.
Speak your mind op een creatieve manier.
ieder z'n ding. Dezelfde fruit op 1 schaal is smakeloos
Citeer
 
 
-3 #12 Sosolobi 28-04-2010 21:36
Sticks meest overschat, haha. laat me niet lachen.

Sticks meest Onderschat!

idd @Meeg Turk en Hef wackste rappers van NL
Citeer
 
 
+2 #13 Eindje 28-04-2010 21:45
Haha beetje van beide is wel goed liefde en een beetje beef ik vond die diss-tracks van Kempi en Nino keihard
Citeer
 
 
-3 #14 Sjors 28-04-2010 21:45
jij snapt So So Lobi niet, so so lobi niet over dat iedereen leuk samen de studio induikt en dat roffa en damsco dikke vrienden worden alles. Winne zegt zelf ook dat rap battles en af en toe een diss lauw zijn, maar dat het niet moet uitlopen tot gevechten op de hoek van de straat. En haters, zeg nou eerlijk, het is toch veel harder om je favoriete rappers een featering te zien maken dan dat ze met halvergare antwoorden op disses komen (zie extince's antwoord op brain).
lees het als: 'hier en daar een opstoot is dope dat vind ook, maar dat is niet de boodschap die ik wil komen promoten, er is niks cool aan dudes niet gasten zomaar klappen, het is angst onmacht, jaloezie en z;n zwaktes.
Citeer
 
 
+5 #15 Rckk 28-04-2010 23:23
@sjors Hiphop beef die niet eindigt in een ruzie op straat, oke. Maar als al die rappers zeggen dat ze zo straat zijn, dan hoort dit juist wel. Waar is de hiphop die draait om bragNboasten met (letwel MET) de harde punchlines en lyrics, of de hiphop die ergens om ging, die hiphop met een boodschap en dat ook nog eens ziek lyrisch verwerkt. Of de Hiphop op de hoek, waar je elkaar afmaakte met punchlines en toch de liefde voor muziek gelijk blijft. Iedereen heeft ze eigen kijk op Hiphop, maar dit is volgens mij (vele denk ik) de HIPHOP die echt, puur en rauw was. Niet de "kijk mij ik maak geld boisss" hiphop/rappers terwijl papa een succesvolle eigen bedrijf heeft of in een kartonne doos leven. Ook niet de "yo dit deuntje is tof, kijk ik dans de mof" hipPOP die door geldwolven wordt gemaakt tegenwoordig. En over Winne gesproken, ik begin mijn interesse te verliezen in hem, hoewel hij dope rijmt. De kwantiteit is te fokkin laag, en ze kwaliteit DAALT. Ik zat niet te wachten op die "lief zacht berestemmetje" flow van Wij zijn 1, of dat "So So Lobi", ik bedoel, waar is die rauwe lyrical "Ik haat rappers" style? Ik citeer: "It's a shame, niggaz in the rapgame, only for the money and the fame, EXTRA LARGEE" . Dope verhaal verder, ik hoop dat die rappers hier wakker van worden en zich gaan beseffen waarom ze uberhaupt ooit begonnen zijn met hiphop maken of luisteren. Shout out naar Zwart licht die desondanks KEIHARD, hunzelf blijven.
Citeer
 
 
+3 #16 Heino 29-04-2010 00:02
Hulde voor dit stuk!
Citeer
 
 
+2 #17 Daan 29-04-2010 00:48
Niks mis met competitie, maar ik raakte mijn aandacht kwijt bij die verschrikkelijke bullshit over survival of the fittest, je weet niet eens wat het betekent!
Survival of the Fittest is dat de best aangepaste overleeft, niet alleen de sterkste. En waarom wordt er negatief gesproken over de samenwerkingen die onderling ontstaan?
Natuurlijk, dat neppe gedoe tussen rappers die doen alsof ze elkaar aardig vinden vindt niemand leuk, maar besteed er dan ook geen aandacht aan. Als rappers onder elkaar weer vuurtjes gaan stoken, dan is hiphop weer "die rot muziek waarbij iedereen zo nodig elkaar moet afmaken", en van dat stereotype wil in ieder geval ik vanaf.
Citeer
 
 
+2 #18 Edwald 29-04-2010 00:54
@D'Angelo: Nee, hoe kom je daarbij?
@Daan: mee eens, grote zwakte van dit stuk is dat het pretendeert onderbouwd te zijn met argumenten als Darwin, terwijl die ontzettend krom gebruikt worden.
Citeer
 
 
+4 #19 Johnny D 29-04-2010 03:02
helemaal eens met de column

alleen Onder als voorbeeld nemen is niet echt logisch. hij heeft een hoop praatjes, maar een dissTRACK (richting Sticks en/of Fresku) durft ie niet te maken.
Citeer
 
 
-4 #20 Tom 29-04-2010 07:38
Als je wetenschappelijke argumenten als Darwins evolutie theorie in de strijd wilt gooien, gebruik de theorie dan op een juiste manier. En verder, Hiphop is een urban lifestyle, en daarin is niet iedereen vriendjes. Ik ben het er wel mee eens dat er een beetje lief word gedaan en ik daar niet alles van geloof, maar ik vind niet dat we daarom maar meteen het op een potje vechten moeten gooien omdat dat 'rauw en straat' is.
Citeer
 
 
-4 #21 Robuust 29-04-2010 10:42
Op de So So Lobi-tape en De Rode Terreur van Puna staan alleen al ongeveer dertig rappers per schijf. Dit is een best groot percentage van de bekende MC’s in Nederland en dus kan de scene toch alleen maar een schijnheilige boel zijn.

So So Lobi is een project van Winne, en die heeft specifiek die mc's gevraagd om op de tape te komen. Turk staat ook op die tape, Turk represent ook So So Lobi. Maar So So Lobi wil niet betekenen dat Turk niet mag zeggen dat hij Sticks overschat vind, en vanwege zijn verleden met Fresku, Fresku niet zou mogen. De Rode Terreur is een slecht voorbeeld van een schijnheilige boel, want puna heeft aan rappers gevraagd of ze mee wilden werken aan een mixtape. Alsof iedereen bij elkaars tracks betrokken is..? Het is gewoon een mixtape wat niks met scheinheilige of zoetsappige shit te maken heeft. Als rappers een collabo willen doen, waarom niet?
Citeer
 
 
-3 #22 Rckk 29-04-2010 12:55
@edwald Duvel heeft dit wel gezegt, ik heb het ook gehoord, ef opzoeken waar, het was volgens mij wel sarcastisch bedoelt.
Citeer
 
 
+2 #23 zigy 29-04-2010 14:21
Tsjah.. volgens mij zijn het gewoon allemaal gasten die met zich zelf bezig zijn en niet zo naar anderen aan het kijken zijn. Als je ergens backstage zit is het over het algemeen "all love" waarom zou je ook ruzie maken? je bent daar allemaal om je money te getten en jezelf te promoten. Nederland is klein, als er gedonder is wordt je misschien volgende keer niet geboekt.

Als je zoals Turk zelf niet bijzonder veel kwaliteiten heb, kan je natuurlijk het beste een buzz maken door om je heen te slaan. Ik keur het zeker niet af, ik bedoel kom op dit is what hiphop is all about..! begrijp me niet verkeerd, maar het is wel te verklaren waarom de scene zo lief is.

"De ene hand wast de andere, en in Nederlandse hiphop is dat echt niet zoveel anders"
Citeer
 
 
+2 #24 Timo 29-04-2010 19:27
Wat Tom zegt. Als je je stuk een wetenschappelijke onderbouwing wilt geven, snap dan eerst wat Darwin precies zei en bedoelde met zijn theorie, in plaats van klakkeloos de meest voorkomende misinterpretatie ervan neer te pennen. Daarnaast is dat hele argument ' ja maar, het is natuurlijk' onzin: 'naturalist fallacy', et cetera.
Citeer
 
 
-3 #25 Stone E 29-04-2010 19:28
Puberaal hoor stukje hoor. Disstracks zijn marketingtools en als ze op albums verschijnen is dat puur creatieve armoe.

Als luisteraar wil ik gewoon muziek horen en die vuile was hou je maar binnen. Wat een flauwekul m.i.
Citeer
 
 
+2 #26 SOEKIakaDRC 29-04-2010 19:35
Bewijsdrang zonder een tand door de lip!
Lekker safe!
Goin' Back To The Old Skool Steelo...
Citeer
 
 
+2 #27 Johan Derksen 29-04-2010 19:36
@Heino
Lekker Simon
Citeer
 
 
+3 #28 DAngelo 29-04-2010 19:46
@ Edwald, Dat stukje over Duvel had ik gelezen op zijn twitter. Maar volgens mij vond hij het niet zo heel erg maar goed.
@ Stone E, Disstracks kan juist niet zo goed voor een artiest uitpakken. Zie Ja-Rule.
Verder hoeft een album ook niet vol te staan met disstracks richting anderen.
Maar wees dan een man om je vetes eens een keer te durven uitspreken in een nummer.
Dit is iets wat vele Nederlandse rappers niet durven te doen.
Het zijn allemaal vriendjes vriendje van elkaar.
Citeer
 
 
+7 #29 Mengelmoes 29-04-2010 21:23
@Tom a.k.a. "hiphop is een urban lifestyle"

Je kan dat niet zeggen man.
Citeer
 
 
+10 #30 Roy 29-04-2010 21:35
Kijk, een tegengeluid. Interessant, en grotendeels ook correct lijkt me. Maar de hiphopjournalistiek doet hier net zo hard aan mee. Kritische noten zijn er amper te bespeuren, niet hier, niet op state, nergens. Alleen in de comments, maar die zijn meestal anoniem (zoals ook deze, soort van).

Moet een journalist of recensent altijd onbevooroordeeld en onafhankelijk zijn? Lijkt me niet. Even een voorbeeld waar ik me aan heb geërgerd, en dan quote ik vanaf HHL:

"Hoewel gezocht door de politie vond rapper Klemma, het broertje van Kempi, toch nog de tijd een mixtape in elkaar te draaien."

Juist. Gezocht door de politie, wat een te gekke criminele jongen is het toch. Hij zit ondergedoken en toch blesst hij ons met een mixtape. Maar wat heeft hij nou gedaan? "Betrokken bij een steekincident". Kom op jongens, de kans is aanwezig dat hij opgeroepen wordt als getuige of dat het allemaal wel meevalt.

Door echter de recensie met deze zin te beginnen helpen jullie Klemma zichzelf op een manier te marketen. Dit is namelijk pure marketing (hele slechte, dat wel), en heeft verder geen donder te maken met dat hij de fans blij wil maken met een goede mixtape of zo een nobel iets.

Feit blijft gewoon dat de mixtape te whack voor woorden is, naar mijn mening dan. En stiekem vinden jullie dat ook wel. Kritiek moet je kunnen geven maar daar is Nederland te klein voor. In de VS kan je iemand affakkelen in een blad en tja, dan heb je wat verbale ruzie, hier kom je je 'slachtoffer' volgende week tegen in de bitterzoet of waar dan ook. Natuurlijk wil je niet je kans missen op een interview bij het volgende matige album omdat je als blad/site beef hebt met de betreffende artiest, dus ben je voorzichtig in je oordeel.

Laten we wel zijn: de meeste hiphop die hier in NL gemaakt wordt is gewoon te whack voor woorden. Niveau kleuterschool, zowel qua pure flow als woordgebruik. Dat mag ook wel eens gezegd worden lijkt me, en dat gebeurt in de hiphopjournalistiek nergens. In de Metro kreeg Turk 1 hele ster. Volgens mij doen ze namelijk niet aan 0 sterren, dus je moet toch iets. Hier op HHL? 3,5 ster.

Recensies blijven natuurlijk persoonlijk maar hier ga ik echt twijfelen. Misschien omdat ik Turk een beperkte rapper vindt, maar meer omdat het erop lijkt dat de media die wat verder van de Nederlandse hiphop afstaan, WEL kritisch durven te zijn.

Iedereen is opeens beste matties, en dat is f#cking nep, dat weet iedereen stiekem wel en blijkt inderdaad ook uit wat een Hef of TurkOnderMurdaNogwat of Rotjoch zegt, maar de paar muziekwebsites die we hebben gaan hier net zo hard in mee en zijn net zo goed iedereens vriendje.

I like the articles here enzo, en de recensies, begrijp me niet verkeerd, maar KOM OP, gewoon eerlijk zijn: als het whack is is het whack, durf er ook over te schrijven.
Citeer
 
 
-3 #31 Kz 30-04-2010 11:53
Ach ja langs een kant hoort elkaar dissen bij hip hop en levert dit vaak mooie momenten op. Anderzijds is ook wederzijds respect een onderdeel van hip hop, denk maar aan collabo's of shout outs naar andermans werk. Beef kan natuurlijk interessant zijn maar dan moet het wel oprecht zijn en niet zoals hier beef om de beef omdat dat nu eenmaal hip hop is. Iemand als turk wiens rol in een kleine film hem naar het hoofd is gestegen. Hij vindt zich nu te serieus voor zijn mc naam en wilt nu bij zijn echte naam genoemd worden. Als Belg kan ik je verzekeren die film stelt niks voor, niemand ligt er wakker van dus stop die sterallures maar weg en begin muziek te maken. Sticks overschat ??? Dat mag hij dan wel vinden maar dan moet je toch wel goed beseffen dat je zelf niks voorstelt zeker niet in vergelijking met een man die pakweg 5 albums heeft in de top 10 NL hip hop platen aller tijden. 'Murdah4 Turk is zelf serieus over het paard geheven en mag blij zijn als hij een kebab mag maken voor sticks... Maarja zo figuren gaan van zelf wel tenOnder
Citeer
 
 
+3 #32 Tom 30-04-2010 23:59
@Mengelmoes.
Denk jij dat de Hiphopcultuur dan alleen maar de muziek is? Ooit het boek ruminations van KRS-One gelezen?
Citeer
 
 
+4 #33 Sjabezz 01-05-2010 13:23
Wat Roy zegt !
Citeer
 
 
+3 #34 Mengelmoes 01-05-2010 15:35
@Tom
Denk jij dat KRS-One ooit het woord 'urbanlifestyle' als beschrijving van hip-hop in zijn mond zou nemen?
Citeer
 
 
+2 #35 Tom 01-05-2010 18:21
@Mengelmoes
Nee tuurlijk niet, hij heeft het er voor 100 pagina's over wat Hiphop nu eigenlijk is en waar het vandaan komt. Ik probeer Hiphop ook niet af te schrijven als een 'urban lifestyle' en niks meer niks minder. Maar Hiphop is wel een movement gegroeid uit een Urban lifestyle.
Citeer
 
 
-6 #36 raffael77 02-05-2010 20:56
Stickz is zwaar overschat zoals een paar hier al hebben gezegd. Hij spit geen metaforen, maar heeft wel prima teksten. Waarom overschat? Hij is niet de beste omdat het nooit bewezen is.

Top Notch is crap en veelal bullshit met een paar uitschieters.

@Tom

Meest onzinnige wat ik ooit gelezen heb. Blijkbaar heb jij er de ballen verstand van.
KRS schrijft wel dikke verhalen maar hij staat wel voor hip-hop. De nieuwe generatie waar jij waarschijnlijk bij hoort heeft totaal geen idee hoe het is ontstaan en wat hip-hop betekend.
Wel veel kritiek leveren maar niets zinnigs uitkraamt omdat je het gewoonweg niet weet.

Urban staat voor straatding(woordje dat pas rond 2000 is geboren)

Ze zeiden laten we allerlei muziek stijlen maar erin gooien en kijken wat eruit komt.

Antwoord= Mensen die er geen bal van snappen.
Citeer
 
 
+3 #37 Tom 04-05-2010 00:45
@Raffael7

Leg mij het maar eens eventjes uit dan? Ik dacht dat KRS-One er redelijk vroeg bij was. En in zijn boek heeft hij het inderdaad over een Inner-city Lifestyle. Heb je dat wel eens gelezen?
Citeer
 
 
+6 #38 Raven BRO 05-05-2010 16:33
maak je geen zorgen souf, ik had laatst een (nog onbekende) MC over de vloer die ook niet houdt van dat kleffe gedoe. We hebben een track opgenomen, niet direct een diss, maar wel waar hij deze gevoelens verwoord. In zijn eigen woorden: "Ik ben geen So So Lobi / En ook geen Bill Cosby / het gedrag, gelach, geplak van die rappers maakt me kotsziek" en ook "fok het samenscholen / die shit is gay" etc.

We gaan meer tracks opnemen en in juni verschijnt de eerste videoclip. Stay tuned.
Citeer
 
 
+4 #39 HHL 05-05-2010 19:41
Gruwelijk.
Citeer
 
 
+3 #40 SZA 05-05-2010 23:03
ben het er mee eens, er is te weinig frictie tussen de rappers. En nog iets, wtf denkt turk dat hij sticks zomaar kan dissen, turk heeft nauwelijks materiaal uitgebracht en begint die al ouwe veteranen de pis lauw te maken? Kan die maar beter eerst eens een goede distrack uitbrengen :-) praatjes vulle geen gaatjes
Citeer
 
 
+4 #41 Franklin 05-05-2010 23:25
Rappers missen autoriteit-vaak opgeggrooeid zonder vaderfiguur- en daardoor ballen. In de tracks hoor ik deze onzekerheid vaak terug. Niet gek dat ze daarom steun bij elkaar zoeken. Wel jammer dat ze tegelijkertijd zo hard proberen te zijn. Grote bek, niets in de klauwen. Grote klauwen niets in de bek. Wel ballen geen zaad. Balloos zadloos.
Citeer
 
 
+4 #42 Paolo 08-05-2010 14:16
Niet zo soepel geschreven, niet eens met de argumentatie, maar wel een goed stuk - een stuk dat geschreven moest worden. Props!
Citeer
 
 
+5 #43 Luuk Zegers 08-05-2010 19:36
Ik ben het 100% eens met dit artikel. Als Biggie nog leefde en een Nederlander zou zijn, zou hij niet What's Beef opnemen, maar Where's Beef? Waar de hel gaat het heen met hiphop in Nederland?

Oplossing: Mini moet een album uitbrengen. Die gast zegt wat hij denkt, is een topartiest en heeft skills als een malle! En hij is niet bang om andere rappers aan te pakken. Die disses tegen Winne, Kempi, U-Niq zijn stuk voor stuk klassieker.

Maar heel goed stuk! Genoten ervan.
Citeer
 
 
+22 #44 Ferry J. 09-05-2010 23:41
Eeej Souf je vangt wel veel lobi met je artikel, gruwelijk man.
Hopelijk komen er weer een paar gekke disstracks enzo
Gunshot!!
Citeer
 
 
+5 #45 Marius 11-05-2010 12:50
Co-sign naar dit stuk. Idem dito trouwens voor de niet-artiesten in de scene enzo... NL hiphop is hypocriet als een malle
Citeer
 
 
+4 #46 Luuk 11-05-2010 17:28
als beef rappers een spark geeft op lyricaal gebied, beef je reet dan maar krom. Als het maar niet komt to moorden en shit. zeg eerlijk, hip-hop is voor mij chill omdat het rauwe emoties overbrengt. en beef is een manier om dit te verwezenlijken. wel vind ik dat rappers niet continu gefocusst moeten zijn op beef. want uiteindelijk gaat het om wat je te zeggen hebt en welke meningen JIJ hebt over iets en WAAROM. en je moet ook niet zomaar beef opzoeken met een random rapper om je album te promoten ofzo. met hip-hop moet je je mening kunnen uiten zonder barrières en vriendjespolitiek en die shit. daarom ben ik zeker voor beef.
Citeer
 
 
+4 #47 Mathieu Lucas 13-05-2010 18:12
Niemand wil "ECHTE" beef,
want dat is slecht voor de gezondheid.

HipHop is ooit komen te onstaan zodat de ECHTE beef uitbleef
en het is dus NIET HipHop als je beef promoot.

Het is WEL HipHop als je competitie aangaat of een kring binnenstapt en iemand uitdaagt.
Citeer
 
 
+3 #48 G-funny 15-07-2010 16:53
Grote woorden van Onder terwijl hij zelf een stuk tekst heeft gejat van Notorious BIG.
een stukje van Ik ken hem is rechtstreeks vertaald van Road to Riches.
Erg lame maar ja in Amerika doen ze precies hetzelfde dus ja je kan hem niet echt veroordelen. Alleen het verschil in Amerika komt af en toe wel iets moois uit in Nederland bijna nooit. Vind ik dan maar welke album in nederland kan je vergelijken met Nas zijn Illmatic of Notorious BIG zijn Life After Death.
Citeer
 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen